Publiczne Technikum nr 4 oraz Branżowa Szkoła I stopnia Nr 2
Szczegółowe zasady rekrutacji dla absolwentów szkół podstawowych do klas pierwszych
Publicznego Technikum Nr 4 im. rtm. W. Pileckiego oraz Branżowej Szkoły I stopnia Nr 2
Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu na rok szkolny 2023/2024.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek, centrów
- Zarządzenie nr 2 Opolskiego Kuratora Oświaty z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie określenia terminów postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, a także terminów składania dokumentów dla kandydatów do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych, klas wstępnych szkół ponadpodstawowych, na semestr pierwszy klas pierwszych publicznych branżowych szkół II stopnia, publicznych szkół policealnych oraz publicznych szkół dla dorosłych na rok szkolny 2023/2024 w województwie opolskim.
W związku z prowadzoną elektroniczną rekrutacją kandydatów do szkół każdy kandydat powinien:
- zarejestrować się poprzez założenie konta na stronie https://www.opolskie.edu.com.pl/Kandydat (od 15 maja 2023)
- dokonać wyboru trzech szkół
- dokonać wyboru zawodów, w których chciałby się kształcić (wg preferencji)
- wydrukować zgłoszenie (podanie) i podpisane przez kandydata i rodzica lub opiekuna prawnego złożyć w szkole pierwszego wyboru – pierwsza szkoła z listy preferencyjnej kandydata.
W roku szkolnym 2023/2024 w Zespole Szkół Mechanicznych dokonuje się naboru:
Typy szkół |
Zawód |
Planowana |
Planowana |
Publiczne Technikum Nr 4 im. rtm. W. Pileckiego. |
Technik pojazdów samochodowych |
1 |
31 |
Technik mechatronik |
1 |
31 |
|
Technik mechanik |
1 |
31 |
|
Technik spedytor |
1 |
31 |
|
Razem |
4 |
124 |
|
Branżowa Szkoła I stopnia Nr 2
|
Mechanik pojazdów samochodowych |
1 |
31 |
Elektromechanik pojazdów samochodowych |
1 |
31 |
|
Ślusarz |
1 |
31 |
|
Razem |
3 |
93 |
Terminy rekrutacji
l.p. |
Rodzaj czynności |
Terminy w postępowaniu rekrutacyjnym |
Terminy w postępowaniu uzupełniającym |
1. |
Złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły, dwóch zdjęć legitymacyjnych oraz dokumentów potwierdzającymi spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postepowaniu rekrutacyjnym |
od 15.05.2023r. do 19.06.2023r. |
od 26.07.2023r. do 31.07.2023r. |
2. |
Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o wynikach egzaminu zewnętrznego Kandydaci do kształcenia w zawodach: mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych składają zaświadczenie od przyszłego pracodawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. |
od 23.06.2023r. do 10.07.2023r. |
nie dotyczy |
3. |
Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postepowaniu rekrutacyjnym. |
do 10.07.2023r. |
4.08.2023r. |
4. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych kandydatów niezakwalifikowanych do szkoły |
17.07.2023r. |
11.08.2023r. |
5. |
Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej, zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem. |
od 17.07.2023r. |
od 11.08.2023r. |
7. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych. |
24.07.2023r. |
18.08.2023r. |
Wymagana dokumentacja na potrzeby rekrutacji
- Podstawą udziału w postępowaniu rekrutacyjnym jest złożenie wniosku przez rodzica/opiekuna kandydata do dyrektora szkoły o przyjęcie do szkoły wraz z wymaganymi załącznikami.
- Dokumenty składa się w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76a §1 Kopia odpisu lub wyciągu z dokumentu, a także w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica/opiekuna kandydata, a przypadku świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył.
- Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej może żądać od rodziców/opiekunów kandydatów dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach. Przewodniczący wskazuje termin dostarczenia żądanych potwierdzeń.
Wymagane dokumenty:
- wniosek;
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej;
- zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ośmioklasisty;
- zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu;
- zaświadczenie od pracodawcy potwierdzające możliwość realizacji zajęć z praktycznej nauki zawodu (dot. Branżowej Szkoły I St. Nr 2)
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek o którym mowa powyżej, niż liczba wolnych miejsc w szkole, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
- wyniki egzaminu ośmioklasisty,
- wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z języka polskiego i matematyki oraz dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych spośród: geografii, chemii, fizyki, informatyki, techniki, i języka obcego nowożytnego,
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem,
- szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
- uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowany co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim
- osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim są przyjmowani w pierwszej kolejności.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postepowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dana szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, na trzecim etapie postepowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę następujące kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,.
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowanie kandydata w rodzinie,
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Absolwent szkoły podstawowej ubiegający się o przyjęcie do szkoły może uzyskać maksymalnie 200 punktów
w tym:
- 100 pkt. - liczba punktów możliwych do uzyskania za egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkoły podstawowej:
- język polski
- matematyka
- język obcy nowożytny na poziomie podstawowym
Przeliczenie: 1% odpowiada 0,2 pkt. za każdą część egzaminu.
- 72 pkt. – maksymalna liczba punktów możliwych do otrzymania po przeliczeniu ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wg poniższego
- celujący - 18 pkt
- bardzo dobry -17 pkt
- dobry - 14 pkt
- dostateczny - 8 pkt
- dopuszczający - 2 pkt
- 28 pkt. - maksymalna liczba punktów za inne wpisane na świadectwie osiągnięcia:
- 7 punktów za ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem,
- 3 punkty za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu,
- maksymalnie18 punktów za szczególne osiągnięcia w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych.
Przelicznik punktowy osiągnięć w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych:
Uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
Uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;
Uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż artystyczne lub sportowe, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
- międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
- krajowym – przyznaje się 3 punkty,
- wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
- powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
O przyjęciu do danego oddziału Publicznego Technikum nr 4 im. rtm. W. Pileckiego, decyduje liczba punktów uzyskanych przez kandydata aż do wyczerpania limitu miejsc w danym oddziale.
O przyjęciu do Branżowej Szkoły I stopnia Nr 2 decyduje ilość zdobytych punktów oraz złożenie kompletu wymaganych dokumentów (nie ma wymaganego progu punktowego).
Procedura odwoławcza
W terminie 7 dni od podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic/prawny opiekun kandydata może wystąpić do Komisji Rekrutacyjnej z pisemnym wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły.
- Uzasadnienie sporządza komisja Rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem o uzasadnienie.
- Rodzic/prawny opiekun kandydata, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej. Obowiązuje forma pisemna.
- Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.5.Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego Kandydat do Zespołu Szkół Mechanicznych zobowiązany jest do zapoznania się z zasadami elektronicznego naboru.
W razie jakiejkolwiek trudności podczas naboru elektronicznego należy zgłosić się do Szkolnego Centrum Rekrutacji i skorzystać z pomocy nauczyciela dyżurującego.